Geoportale w ekosystemie internetowym
Jakie miejsce zajmują geoportale w ekosystemie internetowym? Artykuł podejmuje temat ich widoczności w sieci, analizując potencjał „bycia odnalezionym” z perspektywy globalnych wskaźników jakości. To nowa perspektywa, w której geoserwisy są traktowane nie tylko jako narzędzia dostępu do (geo)danych, ale jako istotne elementy krajobrazu cyfrowego.
Opublikowano: Król, K. (2025). Get found: global metrics for assessing the position of geoportals in the online ecosystem. Global Knowledge, Memory and Communication, 74(11), 163-177. https://doi.org/10.1108/GKMC-06-2024-0332 [pobierz]
Dzięki wykorzystaniu globalnych wskaźników jakości, takich jak: Open PageRank, Domain Authority czy Trust Flow, badania przedstawione w artykule dostarczają nowego spojrzenia na funkcjonowanie geoportali w sieci. Tradycyjnie oceniane głównie pod kątem jakości danych i funkcjonalności użytkowej, geoportale są tu analizowane z perspektywy ich „potencjału do bycia odnalezionym”, czyli zdolności do zajmowania wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania.
Artykuł stanowi ważny głos w dyskusji o konieczności aktywnego zarządzania miejscem geoportali w ekosystemie internetowym.
Wyniki pokazały, że wiele polskich geoportali, pomimo merytorycznego zastosowania i technologicznego zaawansowania, nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału oddziaływania w środowisku internetowym. Przyczyną są m.in. nieoptymalne adresy URL, słabe pozycjonowanie oraz niska jakość i liczba linków przychodzących. W artykule sformułowano rekomendacje, m.in. tworzenie subdomen dla geoportali tematycznych.
Autor rekomenduje, aby geoportale były udostępniane w formie subdomen. Zwiększa to ich niezależność i widoczność w wyszukiwarkach.
Miejsce portalu (geo)informacyjnego w ekosystemie internetowym jest synergią jakości wszystkich geoportali tematycznych. Zaleca się, aby geoportale tematyczne udostępniane w ramach portalu głównego miały założone własne subdomeny. Subdomeny mają szansę zaistnieć jako pełnoprawne satelity portalu głównego, przez co mogą wzmocnić jego pozycję w ekosystemie internetowym.
Publikacja stanowi istotny głos w dyskusji o obecności instytucji publicznych w przestrzeni cyfrowej i przypomnienie, że nawet najlepsze dane mogą pozostać niezauważone, jeśli nie zadbamy o ich odpowiednią ekspozycję w ekosystemie internetowym.
Dofinansowano ze środków Ministra Nauki w ramach Programu „Regionalna inicjatywa doskonałości”, umowa nr: RID/SP/0039/2024/01, kwota dofinansowania: 6 187 000,00 zł, okres realizacji 2024–2027.