Obserwacje: konsultant bez twarzy i mało przekonujący. Jedynie w celach szkoleniowych…

Obserwacje: konsultant bez twarzy i mało przekonujący. Jedynie w celach szkoleniowych…

Obserwacje: konsultant bez twarzy i mało przekonujący. To narzędzie można wykorzystać jedynie w celach szkoleniowych…

Konsultant” jest sterylną, anonimową aplikacją, która oferuje skromny zestaw testów. Można ją polecić osobom rozpoczynającym swoją przygodę z SEO, na etapie początkowym.

audyt SEO

Sterylnie i anonimowo

Z opisu witryny można wyczytać, że Konsultant Seo to darmowe narzędzie online umożliwiające przeprowadzenie audytu SEO dowolnej strony internetowej. Narzędzie prezentuje się bardzo „sterylnie”. Wynika to z formy jaką przyjęła witryna, i która obejmuje wezwanie do akcji CTA oraz kilka sloganów zamieszczonych na stronie głównej (nie obyło się bez błędów, np. cyt. „Poprawia optymalizacji SEO dla Twojej strony”; abstrahując od tego, że aplikacja ta niczego nie poprawia). Na witrynę składają się również formularze — rejestracji i kontaktowy. Wszystko to w prostej, aczkolwiek przejrzystej oprawie graficznej. Trudno nie zauważyć, że witryna jest całkowicie bezimienna. To rzadkość. Narzędzia udostępniane bezpłatnie pełnią szereg funkcji. Przeważnie prezentują główne założenia audytu SEO i umożliwiają jego wykonanie, jednak w ograniczonym zakresie. W bezpłatnym modelu usług eksponowana jest aplikacja testująca. Audyty udostępniane bezpłatnie mają wzbudzać zainteresowanie i chęć zamówienia usługi płatnej, która jest zwykle prezentowana jako kompleksowa i gwarantująca wzrost efektywności witryny. W płatnym modelu eksponowany jest audytor, jako opiekun i doradca klienta (ryc. 1). Aplikacje te pełnią zatem funkcję marketingową, informacyjną, kontaktową. Budują wizerunek. Tymczasem „Konsultant” pozostaje bezimienny (a może wynika to z faktu, że nie ma się czym chwalić?). Niewiele można wyczytać z bazy WHOIS. Niewiele mówi też profil linków, które pochodzą przede wszystkim z blogów. Na próżno szukać na stronie danych kontaktowych podmiotu, który jest wydawcą aplikacji. Wszystko to wpływa negatywnie na jej wizerunek.

audyt SEORycina 1. Schemat upowszechniania informacji o audycie SEO oraz udostępniania narzędzi testujących celem nakłonienia do zakupu płatnej usługi
Źródło: opracowanie własne

Cechy charakterystyczne narzędzia Konsultant Seo:

  • „sterylna” prezentacja treści,
  • absolutna bezimienność (anonimowość),
  • brak istotnych udogodnień (dodatkowych funkcjonalności) dla zarejestrowanych użytkowników,
  • skromny zakres testów.

Po co się rejestrować?

Lista „udogodnień” dostępnych dla zarejestrowanych użytkowników jest skromna i obejmuje jedynie wykaz analizowanych stron, wydruk (PDF) raportu SEO oraz wycenę usunięcia problemów i optymalizacji strony. Ponadto pewnym utrudnieniem jest brak możliwości odzyskania hasła do konta, które zostało już założone. W tym miejscu warto zauważyć, że zapytanie o wycenę można też złożyć bezpośrednio po audycie, co umożliwia wyeksponowane CTA. Nie zachęca to specjalnie do rejestracji, podobnie zresztą jak absolutna anonimowość aplikacji.
Algorytm aplikacji przedziera się przez strukturę strony analizując metainformacje, a następnie zawartość sekcji body. Nieco frustrujące jest skoncentrowanie wyników audytu na atrybucie title (nie znaczniku title). Atrybut title jest przecież fakultatywny. Jego wykorzystanie nie jest obowiązkowe.
Zakres audytu jest skromny i nie przystaje do możliwości, jakie dają alternatywne aplikacje. Narzędzie nie przyda się ekspertom SEO, marketingowcom i programistom, jak przekonuje wydawca aplikacji. W obecnej formie aplikację można wykorzystać w celach szkoleniowych i polecić grupie osób całkowicie początkujących.

Skip to content