SEO Score w ocenie jakości portali e-commerce

SEO Score w ocenie jakości portali e-commerce

SEO Score w ocenie jakości portali e-commerce

W artykule zaprezentowano różnice występujące pomiędzy czołowymi portalami aukcyjnymi i sprzedażowymi w Polsce, odnotowane przy pomocy wybranych narzędzi testujących i w przyjętym modelu badań.

Search Engine Optimization (SEO) to ogół procesów związanych z poprawą jakości strony internetowej. Audyt SEO umożliwia analizy porównawcze i badania konkurencji, co pozwala zidentyfikować dobre praktyki stosowane w innych serwisach internetowych. Celem pracy jest wskaźnikowa ocena jakości wybranych portali aukcyjnych i sprzedażowych przez pryzmat stopnia optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych SEO.

Opublikowano: Król, K.; Zdonek, D.; Sroka, W. (2024). Assessing marketplace and e-commerce website quality with SEO Score. Scientific Papers of Silesian University of Technology – Organization and Management Series, 202, 287-303. DOI: 10.29119/1641-3466.2024.202.18

Przedmiotem analizy jest jakość wybranych portali aukcyjnych i sprzedażowych postrzegana przez pryzmat syntetycznych wskaźników zagregowanych, tzw. SEO Score. W pierwszym etapie przeprowadzono badania jakościowe, eksploracyjne, polegające na analizie kodu źródłowego (inspekcja kodu) strony głównej każdego z analizowanych serwisów. W drugim etapie badań przeprowadzono testy algorytmiczne przy pomocy wybranych narzędzi internetowych.

Łącznie badane portale uzyskały 2126 na 3000 punktów możliwych do uzyskania. Portale uzyskały zatem około 71% punktów możliwych do uzyskania. Oznacza to, że według aplikacji testujących niewiele atrybutów jakości wymaga optymalizacji SEO w przyjętym modelu badań. W przypadku czterech z pięciu testowanych portali w treści znacznika meta description umiejscowiono nazwę portalu (markę). Wszystkie analizowane portale zostały wyposażone w title tag. Znacznik meta keywords odnotowano tylko w przypadku jednego portalu, co ma swoje uzasadnienie…

Wyniki badań dostarczają wniosków, które mogą być pomocne w poprawie jakości komercyjnych serwisów internetowych różnego typu.

Zastosowane narzędzia badawcze są wystarczające do odnotowania podstawowych niedoskonałości projektowych, przez co mogą być przydatne w analizach konkurencji. Analiza algorytmiczna ujawniła różnice w jakości czołowych portali aukcyjnych i sprzedażowych w Polsce. Badania eksploracyjne ujawniły dobre praktyki stosowane przez portale aukcyjne i sprzedażowe w zakresie metainformacji, które mogą mieć wpływ na SEO.

Dodaj komentarz

Skip to content