Cykl: wskaźniki jakości — Text to HTML Ratio…
Kolejnym wskaźnikiem, który może stanowić punkt odniesienia w procesie optymalizacji witryny dla wyszukiwarek internetowych jest wskaźnik THR — Text to HTML Ratio (text-to-code ratio), zwany także Code to Text Ratio. Wskaźnik Text to HTML Ratio oddaje relację pomiędzy ilością tekstu opublikowanego na stronie (text content), a ilością kodu źródłowego strony (source code – HTML, CSS, JS etc.). Wskaźnik THR mieści się w przedziale od 0 do 100 punktów procentowych.
U podstaw naliczenia Text to HTML Ratio leży założenie, że zasadniczym rodzajem treści udostępnianych na stronach internetowych jest tekst pisany. Wskaźnik ten jest zapisywany w różny sposób:
- Text to HTML Ratio,
- Text-To-Code-Ratio,
- Code to Text Ratio,
- Code ratio.
Wzór na wyliczenie THR:
Text to HTML Ratio = Text Size(bytes)/Web Page Size(bytes)*100%
Jaka wartość Text to HTML Ratio?
Różne aplikacje internetowe, które dokonują pomiaru THR w sposób zautomatyzowany zwracają różne wyniki pomiaru (tab. 1). Różnice w wartościach Text to HTML Ratio wynikają przeważnie z różnic w pomiarach wielkości strony (Total HTML size, Code size) oraz ilości tekstu (Text content size), a także ze sposobu zaokrąglania wyniku. Trudno zatem wskazać jaka wartość THR jest niewystarczająca, a jaka optymalna, czy też zbyt duża. Przyjmuje się jednak, że wartość wskaźnika THR z przedziału od 15 do 20% jest uznawana jako „dobra”, zaś wynosząca 30-35% jako „bardzo dobra”.
Tabela 1. Wyniki pomiarów Text to HTML Ratio witryny HomeProject.pl
Lp. | Code To Text Ratio Checker | Text (content) size (bytes) | Total (HTML) size, Web Page Size (bytes) | Text to HTML Ratio (%) |
1. | DEVseo devseo.co.uk |
b/d | b/d | 8,2 |
2. | JetSeoTools jetseotools.com |
6946 | 85232 | 8,14 |
3. | Site24x7 Site24x7.com |
6400 | 84829 | 7,54 |
4. | PrePost SEO prepostseo.com |
9820 | 83230 | 12,0 |
5. | SEO Chat tools.seochat.com |
10090 | 85232 |
11,84 |
6. | Siteliner siteliner.com |
b/d | b/d | 9,0 |
7. | Webspeed webspeed.intensys.pl |
b/d | b/d | 12,0 |
Co ujawnia Text to HTML Ratio?
- Z perspektywy rankingu Google liczba słów na stronie nie jest bezpośrednio związana z jakością strony. THR nie ma zatem wpływu na ranking Google.
- Wysoki współczynnik kodu (high code ratio) może charakteryzować witryny, które mają problemy z szybkością (wydajnością).
- Witryny, które mają zbyt dużą wartość wskaźnika THR (np. 70%) mogą zostać uznane przez roboty wyszukiwarek za spam, tj. witryny utworzone w celach manipulacji , wpływania na wyniki wyszukiwania.
Wskazówki i zalecenia
- Znaczniki HTML nadają treściom strukturę, lecz nie mają formy (z wykluczeniem formy domyślnej).
- Zdecydowanie zaleca się formatowanie dokumentu HTML za pomocą CSS.
- Ważne jest oddzielenie treści od formy – cały kod CSS powinien być w plikach zewnętrznych.
Wyszukiwarki wymagają prawidłowego, dostępnego kodu źródłowego i treści wartościowej dla użytkownika. Zarówno wyszukiwarki, jak i użytkownicy oczekują szybkiej witryny, która wyświetli całą treść w ciągu kilku sekund (…). Stosunek tekstu do kodu może być zatem interpretowany, jako wyznacznik innych ważnych czynników rankingowych i niekoniecznie musi być czynnikiem sam w sobie.
THR to miara ilościowa. Bazuje na pomiarze ilości tekstu i kodu. Jej uzupełnieniem może być pomiar ilości tekstu wyrażony średnią liczbą słów na stronę (average words per page). Pomiaru średniej liczby słów przypadającej na stron ę można dokonać np. przy pomocy aplikacji Nibbler.
Współczynnik Text to HTML Ratio jest pewnym punktem odniesienia w procesie optymalizacji witryny dla wyszukiwarek internetowych. Jest to jednak miara syntetyczna o charakterze wtórnym. Podstawą każdej witryny powinny być unikalne treści, przydatne dla użytkowników. Wartość THR powinna zatem wynikać w sposób naturalny z aktywności publikacyjnej redaktorów witryny.