Kim jest redaktor witryny internetowej?
Od redaktorów treści zamieszczanych w internecie wymaga się pełnienia różnych funkcji i umiejętności, które wcześniej nie były im potrzebne, a to nierzadko wymusza znajomość branżowego oprogramowania.
Czego wymaga się od redaktora witryny?
Od redaktorów witryn wymaga się nie tylko publikowania treści na stronie internetowej, ale także w mediach (społecznościowych) czy aplikacjach mobilnych. Nierzadko też do zadań redaktora witryny należy tworzenie tekstów autorskich i kontrola innych redaktorów oraz korekta tekstów, i to właśnie ona jest zasadniczym zadaniem „klasycznie rozumianego” redaktora. Bowiem to redaktor dokonuje korekty tekstów napisanych przez różnych autorów. Z kolei błędy redaktora poprawia korektor (są to jednak szczegóły związane z branżą wydawniczą).
Redaktor witryny często utożsamiany jest z twórcą treści
Praca redaktora serwisu internetowego jest często utożsamiana z tworzeniem treści (copywriting), która może obejmować m.in.: aktualności i artykuły eksperckie o zróżnicowanej tematyce, i ich publikowanie na stronie internetowej, tworzenie treści na potrzeby social media i prowadzenie profili społecznościowych, tworzenie treści oraz dobór fraz/słów kluczowych na potrzeby działań z zakresu SEO/SEM, a także tworzenie tekstów na potrzeby newsletter’ów, publikacji prasowych, materiałów reklamowych, katalogów, broszur, reklam prasowych, reklam on-line. Zadania redaktora witryny internetowej są związane z tworzeniem, formatowaniem i publikowaniem treści.
Redaktor witryny czy marketer?
Od redaktora witryny internetowej jest zatem wymagana „lekkość pióra” i swoboda tworzenia różnorakich treści, często tematycznych, branżowych, a także umiejętność zarządzania treścią. Przy dużej liczbie publikacji przydatny bywa ich spis tworzony na bieżąco (inwentaryzacja treści). Często wymagane są także umiejętność obsługi oprogramowania (np. CMS, GIS), a także znajomość zagadnień z zakresu marketingu treści i optymalizacji witryn internetowych (SEO). Ponadto niezbędne mogą się okazać zdolności analityczne oraz umiejętność korzystania ze statystyk internetowych (analiza i interpretacja danych z Google Analytics i analityki social media). Zasadniczo jednak redaktor witryny tworzy (redaguje), formatuje i publikuje treści np. zarządza sklepem internetowym, serwisem korporacyjnym oraz profilem w mediach społecznościowych. Od redaktora treści mogą być wymagane umiejętności pracy z grafiką (dbanie o estetykę i warstwę wizualną) oraz podstawy HTML (niezbędne do samodzielnego wprowadzania zmian na stronie). Wiele z tych zadań jest tak naprawdę związanych z marketingiem treści i można je powiązać z pracą specjalisty ds. marketingu internetowego. Marketer i specjalista od mediów społecznościowych to zawody, które charakteryzuje stosunkowo niski próg wejścia. Jakie to niesie konsekwencje pozostawiam bez odpowiedzi.
Kim jest administrator witryny internetowej?
Do typowych zadań administratora witryny internetowej należy szeroko pojęty nadzór nad witryną, zarówno od strony technicznej (np. sporządzanie kopii zapasowych, implementacja komponentów, reagowanie na nieprawidłowości zgłaszane przez redaktorów serwisu). Administrator zarządza również zasobami, którymi mogą być w tym przypadku zarówno zasoby (usługi) pakietu hostingowego (np. subdomeny, bazy danych, konta pocztowe, konta ftp), jak i zasoby rozumiane jako konta użytkowników i związane z nimi uprawnienia (tworzenie kont, przyznawanie uprawnień). Administrator odpowiada za kwestie techniczne.
Interesujące spojrzenie na różnice pomiędzy redaktorem a administratorem, artykuł jest dobry dla laików, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z projektowaniem stron WWW. Pozdrawiam