WIDEO: wydajność stron internetowych

WIDEO: wydajność stron internetowych

WIDEO: wydajność stron internetowych

Zapraszamy na pierwszy z cyklu materiał szkoleniowy w formule video learningu, który dotyczy wydajności stron internetowych. Nagranie zostało przygotowane z inicjatywy Centrum e-Learningu URK i udostępnione w bazie Otwartych Zasobów Edukacyjnych (CeL).

W 2003 roku tak pisano o wydajności stron internetowych: „W sieci tyka bomba zegarowa. Jest nią cierpliwość użytkowników. Bomba zaczyna tykać za każdym razem, gdy ktoś otwiera jedną z twoich stron internetowych. Masz tylko kilka sekund, aby wyświetlić atrakcyjne treści na ekranie użytkownika. Porażka oznacza, że możesz się pożegnać z klientami i zyskami. Na szybkie połączenie internetowe też nie możesz liczyć. Większość twoich klientów nadal wysysa zawartość serwisu przez słomkę 56K. Musisz dysponować błyskawiczną witryną, w przeciwnym wypadku użytkownicy wybiorą inną” [King 2003]. Sentencja ta wskazuje dobitnie, że wydajność witryn internetowych była i nadal jest istotnym atrybutem jakości.

O wydajności stron internetowych opowiada dr inż. Karol Król, prof. URK

Wydajność ma znaczenie

Przygotuj prosty i wydajny serwis internetowy, ponieważ gdy liczba elementów na stronie internetowej, takich jak teksty i grafiki wzrasta z 400 do 6000, prawdopodobieństwo konwersji celu spada o 95% [Google/SOASTA Research, Think with Google, 2017]. Gdy czas wczytywania strony wydłuża się z jednej sekundy do 10 sekund, prawdopodobieństwo odrzucenia strony mobilnej przez użytkownika mobilnego wzrasta o 123% [Google Research].

Nie wolniej niż 10 sekund

Komfort korzystania z serwisu internetowego zależy w dużej mierze od szybkości z jaką pracuje. Według Jakoba Nielsena granica 0,1 sekundy daje użytkownikowi poczucie natychmiastowej reakcji. Oznacza to, że efekty wydają się być spowodowane aktywnością użytkownika, a nie „przemyśleniami komputera”. Ten poziom responsywności jest niezbędny, aby utrzymać poczucie kontroli (direct manipulation). Utrzymanie granicy 1 sekundy oczekiwania sprawia, że przepływ myśli użytkownika jest płynny. Użytkownicy mogą wyczuwać opóźnienie, ale posiadają pełną kontrolę nad systemem i poruszają się swobodnie, zamiast czekać na reakcję komputera. Czas oczekiwania mieszczący się w przedziale od 1 do 10 sekund sprawia jednak, że niektórzy użytkownicy czują się zdani na łaskę urządzenia i żałują, że nie jest szybsze. Po 10 sekundach oczekiwania użytkownicy zaczynają się rozpraszać, co znacząco utrudnia pracę z systemem. Z kolei 10 sekundowe opóźnienie często powoduje, że użytkownicy opuszczają witrynę [Nielsen 2010].

Źródła

  • King, A.B. (2003). Speed Up Your Site: Web Site Optimization. Wyd. New Riders Publishing.
  • Nielsen, J. (2010). Website Response Times. Nielsen Norman Group, https://goo.gl/MymMco (dostęp: 21.07.2023)
Skip to content