SimilarWeb — HIT czy kit?

O ile pozyskanie statystyk własnej strony internetowej nie nastręcza większych trudności, o tyle pozyskanie (wiarygodnych) statystyk podmiotów trzecich (konkurencji) nie jest takie proste. Jakie narzędzie umożliwia pomiar statystyk użytkowania witryn, które charakteryzuje niewielka oglądalność i znikoma widoczność w sieci?

rakietą do nieba

Witryny internetowe i ich otoczenie (sieciowe) to swoisty ekosystem, który można obserwować, eksplorować, być jego częścią lub nie. Użytkownicy internetu często przedstawiają go jako alternatywną (wirtualną) rzeczywistość, podczas gdy w zasadzie stanowi on jedynie (wyimaginowaną, choć poniekąd istniejącą fizycznie) przestrzeń dla licznych aktywności i narzędzi o różnorakich zastosowaniach. Pewna osoba zwróciła kiedyś uwagę, że działania z zakresu marketingu treści nie są jej do niczego potrzebne, a tworzenie treści i ich publikacja w sieci to kreacja równoległej rzeczywistości — na potrzeby robotów sieciowych (?) — po to aby się sprzedać (?), zaistnieć? W tym miejscu warto zauważyć, że może to być środek do (konwersji) celu. Obecność (aktywność) w mediach społecznościowych nie jest przecież obowiązkowa. Twórcy wyszukiwarek zarzekają się, że na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania pozostaną niebawem jedynie wartościowe i unikalne treści.

Jakość witryn internetowych

Jakość witryn internetowych, treści i wyników wyszukiwania to niewątpliwie właściwy kierunek

Bywa to jednak męczące. Codziennie pojawiają się coraz to nowe platformy domagające się aby wypełniać je treścią. Coraz to nowe urządzenia (przenośne) napraszają się więcej i więcej uwagi, pragną być ciągle doglądane. Podłączone do sieci, nieustannie pobierają i odbierają dane. Jak to wszystko zmierzyć, i co tak właściwie jest do pomiaru? — Co najmniej kilkadziesiąt atrybutów, których wartości wyrażane są w różnych jednostkach. Sam pomiar zaś może być zautomatyzowany lub manualny, ilościowy i jakościowy.

Statystyki użytkowania witryn to podstawowe pole pomiarów

O ile pozyskanie statystyk własnej witryny nie nastręcza żadnych trudności, o tyle pozyskanie (wiarygodnych) statystyk podmiotów trzecich (konkurencji) nie jest takie proste. Badania pokazują bowiem, że powszechnie znane narzędzie jakim jest SimilarWeb niekoniecznie sprawdza się w warunkach pomiaru statystyk witryn internetowych, które charakteryzuje niewielka oglądalność i znikoma widoczność w sieci, co często koresponduje (wynika) z braku przydatnych treści, lub braku treści w ogóle (czy to nie jest to samo?) i słabej techniki wykonania (brak responsywności, błędy składniowe kodu, etc.).

Wyniki badań wykonane w zbiorze witryn internetowych gospodarstw agroturystycznych przy pomocy SimilarWeb zostały zakwestionowane z uwagi na, w ocenie badaczy, wątpliwą jakość. K. Król i J. Halva1 zauważyli, że

aplikacja SimilarWeb ma niedostatecznie spenetrowane zasoby polskiego internetu oraz trudności z estymacją statystyk oglądalności dla witryn, które odnotowują niewielki ruch oraz takich, które charakteryzuje niewielka widoczność w internecie.

SimilarWeb to narzędzie pozyskujące dane

To w gestii użytkownika pozostaje ich interpretacja. Oczywiście jedno badanie wykonane w zbiorze (relatywnie niewielu) witryn o niczym nie przesądza. Stanowi jednak pewien przyczynek i zwraca uwagę, że bezrefleksyjne wykorzystanie narzędzi pomiarowych może być zgubne. Pozostaje zatem wytrwale śledzić poczynania (liderów) konkurencji i konsekwentnie wykonywać swoją pracę (marketingową).

 

Literatura
1Król, K., Halva, J. (2017). Measuring efficiency of websites of agrotouristic farms from Poland and Slovakia. Economic and Regional Studies, 10(2), 50-59.

download

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *